Verslag Donateurrondgang

Verslag Donateursrondgang Fanfare St. Nicolaas

Zaterdag 17 september 2022

De weergoden voorspelden een gure herfstdag met (veel) regen. De organisatie heeft voorgaande jaren weinig rekening hoeven houden met regen maar de regenjassen zijn gevonden en bij de hand gehouden. Gelukkig hadden de weergoden het niet helemaal bij het juiste eind en was het overwegend mooi weer.

Zoals ieder jaar verzamelen we ons bij de familie Custers op  de Stokt. Marcheren naar het dorp, via het kleine paadje bij de Theetuinen achterlangs. Aangekomen bij de Genenberg sluiten enkele laatkomers zich aan en is de club zo goed als compleet. Na een mooie ronde over de Ellenberg en de Genenberg een ronde gemaakt over de nieuwbouw Luisch hof. We zagen vele bekende gezichten maar ook een paar nieuwe gezichten. Dus soms moest er even uitgelegd worden wat we kwamen doen. Maar vooral zagen we een heleboel blije gezichten langs de kant. Fijn dat we met muziek zoveel mensen blij kunnen maken.

De eerste stop is gemaakt bij de prachtige locatie Molenberg. Lekker even bijkletsen en wat drinken met elkaar. Het werd een korte stop want de MA run kwam langs. We hebben allemaal de instrumenten weer opgepakt en een paar mooie marsen gespeeld. De deelnemers kwamen allemaal met een dikke smile langsgereden. Echt prachtig om te doen. Onze jongste deelnemers Jens en Ries hebben voor het eerst meegelopen, een hele mooie prestatie van beiden!

Toen de MA-run voorbij was even een rondje Molenberg gelopen en vervolgens via de Veerweg naar de Weem. Oversteken en via de Ellenberg naar de Sef van Megenlaan en weer terug naar de Naesenhof. Ook daar blije gezichten bij onze oudste dorpsbewoners, daarna even wat drinken in het Brouwershuis. Vanaf het Brouwershuis weer terug naar de Stokt naar de familie Custers. De jubilarissen mochten het laatste stuk in de versierde elektro koets.

Het is altijd fijn om op de Stokt aan te komen en de geur van de barbecue te ruiken. We kunnen dan gelijk genieten van alle lekkere salades en een stukje vlees. Na een uurtje was het dan toch echt tijd om de jubilarissen te huldigen. Van te voren was ik er toch wel een beetje zenuwachtig over want ik sta niet heel graag in het middelpunt van de belangstelling. Maar zoals altijd was dit helemaal niet nodig en heeft onze voorzitter dit subliem opgepakt. Ikzelf ben 12 jaar lid van St Nicolaas in Broekhuizen en destijds warm onthaald. Maar de basis is gelegd bij de eerste vereniging door mijn basisschool leraar en een muziekdocent van de fanfare (De Fanfare, Markelo). Zij hebben mij enthousiast gemaakt en dit is tot op de dag van vandaag het geval. Dit bewijst hoe belangrijk het is om goede docenten en dirigenten te hebben die het vak op een fijne manier kunnen overbrengen. Gelukkig heb ik hierin alleen goede ervaringen bij alle verenigingen waar ik lid van ben (geweest).

Naast mij stonden de broers Vousten, Jos en Paul. Beiden zijn 40 jaar lid van de fanfare. In hun geval ook 40 jaar van dezelfde fanfare. Ook over beide broers kon onze voorzitter een paar hele mooie woorden zeggen, doorspekt met veel humor. Jos heeft natuurlijk ontelbaar vele evenementen mede- georganiseerd en heeft een niet aflatende energie om de club te helpen.  Paul heeft op zijn beurt altijd gezorgd voor vele mooie kerstbomen en de verkoop ervan, samen met zijn gezin. Beiden hebben hun eigen stempel op de fanfare gedrukt.

De huldiging werd afgesloten met een mooie serenade. Als muzikant is het even vreemd om niet mee te spelen maar ik heb er toch van genoten, ik denk de heren naast mij ook. Al met al sloten we af met een ouderwets gezellige avond en kijken we terug op een mooie dag. Bedankt vrienden van de Fanfare en alle dorpsgenoten die onze fanfare een warm hart toedragen. Ook dank aan de organisatie van deze donateursrondgang. Het is vaak onzichtbaar werk maar het wordt zeer gewaardeerd. Ikzelf kijk uit naar de volgende huldiging over 15 jaar en geniet van de tussenliggende tijd door gewoon lekker te blijven spelen. Dank alle donateurs, zonder jullie geen fanfare in het dorp!jubilarissen-2022